Uruna presenta este sábado en Torrelavega su primer disco
El grupo de música cántabro Uruna presentará su disco ‘El primeru’ este sábado 23 de marzo en el Teatro Municipal Concha Espina de Torrelavega. Mariu Torre y Raúl Molleda compartirán con el público este trabajo, en el que han estado inmersos los dos últimos años, acompañados de Baldo Bañuls en la técnica. Música de raíz reelaborada y hecha con vistas a nuestro tiempo, que se sirve de bases electrónicas y de instrumentos tanto antiguos como contemporáneos, para llegar a todos los públicos.
Estarán arropados por reconocidos músicos como Esteban Bolado, Javier Román ‘El Niñu’, Danitu o Luisu Canales y conjuntos de música tradicional como Los Triscajilos de San Vicente de la Barquera o las Bozainas del Juncu.
El disco ha sido grabado en el estudio La Trieme, de San Vicente de la Barquera a cargo de Mariu Torre y mezclado en el estudio El Palomar, de Cabezón de la Sal, a cargo de Baldo Bañuls.Se trata por tanto de un disco auto-producido, que ha sido financiado a través de las aportaciones de los propios seguidores del grupo en una campaña de micro-mecenazgo.
Raúl Molleda y Mariu Torre cuentan con una larga trayectoria en la música folk de Cantabria en bandas como GatuMalu, Bruma Folk, Luétiga o La Flor y Los Romeros. Junto a la técnica de Baldo Bañuls, pretenden llevar al escenario la gracia y el deje de la música tradicional de Cantabria.
La entrada al concierto será gratuita, gracias al apoyo de la Concejalía de Cultura del Ayuntamiento de Torrelavega, pero es necesario retirar las invitaciones en taquilla o en la página web del teatro en: www.tmce.es
¿Cómo definís vuestro disco?
Encaja bien ena idea del folk, y siguimos la cunsina punk de «Jácilo tú mesmu», biendo agrabáulu en casa; la mayuría de las tomas la agrabémos en Ca Mariucu, porque tien un istudiu que se llama La Trieme, ondi tien agrabáos los sús discos y los de dellos cunjuntos de folk. Y el restu mas la prudución lo rematemos col muestru ténicu, Baldo Bañuls, que tamién tien el istudiu ena sú casa, llamáu El Palomar. Y al resultáu hui es el día que no li ponemos dinguna pega, suena decenti y dinu cumu cualisquier discu de referencia.
Es un cunjuntu de cancionis y sonis, los unos de toa la vida y los otros cumpuestos por nós, jaciendo por que suenin al istilu del país.
Tocamos lo mesmu estrumentos de la tradición (gaita de juelli, curdión de botonis, silbu, panderu, caja), que estrumentos moernos (guitarras acústica y elétrica, baju sintetizáu, cajas de rizmu, tecláu), y tampocu pirdimos la ocasión de jacer esprimentos cumu dale a la guitarra col borraor de una pizarra, tocá-la caja con cipillos de barrer en tal de iscubillas, marcá-l rizmu ena caja de la curdión u tocá-los cuchillos de casa.
Tamién contamos con dos músicos bregaos ena música sellencu y folk: Esteban Bolado y Javier Román «El Niñu». «El Niñu» apaez cantando y tocando el vigulín y Esteban apaez tocando vigulín, bandurria purriega y gaita’rabil. Los dos jacin con sultura que el discu gani en raza.
La clas de piezas que suena nel discu tien bailis a lo sueltu, tantu a lo pesáu cumu a lo ligeru, y danzas de cintas y varas. Y cúmu no, tamién a lo agarráu, cumu panceaos, valseaos y polcas. Cantamos un pericote tresvisanu, una jota, una tonaa y un cantar. La palabra de los cantaris va tantu en castellanu cumu en cántabru.
El discu, y esto masque no sea musical sí es novedá, está iscritu en cántabru moernu. Los referentis culturalis moernos de Uruna están en África, tamién. Alí Farka Touré prifirió tocar cumu el africanu que era a jacer música facilonu para que lo intindieran los ocidentalis. Franz Fanon dijo que «La cundición del indígina es una neurosis intruducía y caltinía pol colonu entri los colonizaos, col sú cunsintimientu». Nós no cunsintimos: Uruna se dirigi al públicu cántabru en cántabru, porque intiendi que ya es hora de que los africanos hablin a los africanos sobri cultura africana en africanu, no cumu si diera un discursu el Doctor Livingstone. Y Uruna está colos negros y no con Livingstone tamién en Cantabria, asina que los demás discos tamién estarán iscritos en cántabru.
– ¿Qué pretende aportar Uruna al folk?
Uruna pretendi y cunsigui jacé-las cosas de drentu carajuera. Cogemos un són (a vecis són y palabra) y jacemos lo que el són mos pidi colos medios que tenemos a manu. Masque esté claru que uímos muchu folk, no queremos siguir un istilu u iscuela folk en concretu, porque tamién uímos otras clasis de música y estamos al principiu, esprimentando. A mas años vista, creemos que podemos tener ya entarajiláu un tipu de folk ajustáu a lo que pidi la música del país, porque creemos que lo que se jezo jasta el momentu (y caúnu de nós tuvo parti n’ello) es lo contrariu: adatá-la música del país a esquemas de folk que vienin de juera, sobremanera a lo que se suel llamar «música celta». Vistu lo vistu, paez ser que a los grupos de folk les va bien ajuncionando asina, y a nós mos apetez esplorar pricísamenti esi terrenu que paez pocu interesanti. Uruna trebaja ondi los demás no quierin, y no quier trebajar ondi los demás, cosa que quinis somos parti de Uruna ya tenemos jecha de sobra nel pasáu.
-¿Cómo veis el panorama del folk?
Esta prigunta no es pa una sola frasi. En Cantabria hai menos ambienti que jaz unas décadas; esto es porque jueraparti genti, tamién se subierin al carru del folk dellos butris y zorros. Nós respetamos muchu a los butris de pluma y a los zorros de cuatru patas, peru estos butris y zorros andaban a lo suyu, y masque sea güenu tener un circuitu comercial cumu apoyu, no dibía pasar del apoyu, porque la lógica del negociu si es ella sola lo jundi too. Tenemos de tomamos esti tiempu cumu una limpia ondi queda genti que tien ganas de jacer cultura. Uruna está jaciendo cultura, cultura cántabru nel Siglu XXI, que va un pocu mas allá de lo musical deajechu, porque es cultura en cántabru.
Juera de Cantabria, veemos que tamién hai un interés pol folk y -menor- pola música sellencu de caa sitiu, y de toos en general. Esto mos paez pusitivu. Abora, mos paez que lo «celta» tien un pesu desageráu y que se esparci por sitios que no son parti de esas músicas de referencia enas que se basa, casu de Cantabria, peru que no es el únicu. Lo ideal siría que surdieran istilos mas aprupiaos a la manera de sonar de caa sitiu, y esti es un retu que pidi genti ispuestu y con idea, con talentu pal arti y arti pal talentu, mas que negociantis y genti peseteru que monta un grupu u festival cumu aquél que jaz un istudiu de mercáu y monta una franquicia.